پاورپوینت شهر های دوستدار کودکان
پاورپوینت شهر های دوستدار کودکان
بخشی از مطالب:
یکشهر: “شهر دوستدار کودک” از اصطلاحاتی است که در سالهای اخیر از زبان
طراحان و برنامهریزان شهری، مهندسان شهرساز، کارشناسان مسائل کودکان و
فعالان مدنی زیاد شنیده میشود. “دوستدار کودک” دلالت بر وجود وضعیت،
امکانات، ویژگیها و ظرفیتهایی در یک برنامه یا محیط دارد که بر مبنای
حقوق، نیازهای عام و خاص، ویژگیها، علایق و فراهمکردن امنیت کافی برای
کودکان طراحی شدهاند. از این رو وقتی از شهرِ دوستدار کودک سخن گفته
میشود، اغلب منظور شهری است که چنین امکانات و ویژگیهایی برای زیست
کودکان دارد. امکاناتی نظیر پارکها و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت
کافی، وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، محلهای عبور مرور امن در
خیابان، مبلمان شهری مناسب، دسترسی راحت به فضاهای آموزشی رسمی و
فوقبرنامه، دسترسی به امکانات ورزشی مناسب، وجود مراکز ارائه خدمات به
کودکان دارای نیازهای ویژه و تواناییهای متفاوت و غیره.
شروع پژوهش در حوزه ی دوستدار کودک در سالهای ۱۹۸۰ به ویژه در اروپا
عمده تحقیقات در راستای تخصیص حق شهروندی به کودکان و رفع نیازآنها
توانایی محیط های شهری جهت پذیرش کلیه افراد و گروه های سنی و اجتماعی و همچنین تأمین نیازها و خدمات رفاهی مربوط به آنها
کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اعضای جامعه نیازمند مراقبت
کودکان عامل پیوند نسل های گذشته و آینده در هر جامعه
انتخاب شهر بندیگو در اسرالیا به عنوان شهر دوستدار کودک برای اولین بار در سال ۲۰۰۷
تعریف کودک :طبق تعریف فرهنگ فارسی معین، کودک به معنای کوچک، صغیر و
فرزندی که به حد بلوغ نرسیده (پسر یا دختر) یا طفل آورده شده باشد برابر
دیگر کودک در زبان فارسی بچه می باشد.
شهر دوستدار کودک :شهر دوستدار کودک بر اساس ایده و یا مدل استاندارد خاصی
به وجود نیامده است بلکه موجودیتی عینی-ذهنی است که در هر عرصه ای به گونه
ای تظاهر می یابد این ایده به نقل از یونیسف نظامی محلی با مدیریت خوب و
سالم است که تحقق حقوق کودکان را تضمین می کند و فعالان به تحقق حقوق تمامی
شهروندان جوان متعهد است
امنیت و حضور کودکان در فضاهای شهری متأثر از عناصر و مؤلفه های متعددی است
که در سه سطح فردی ، کالبدی و اجتماعی -فرهنگی قابل بررسی است:فردی :
شناخت ویژگیها و نیازهای کودک، ادراکات و تجربیات او از فضاهای شهری
و…کالبدی- فضایی : مناسب بودن فضاهای شهر به لحاظ کالبدی اجتماعی – فرهنگی :
ارزشها و سیاستهای جامعه و نقش گروه ها و نهادهای اجتماعی درشکل گیری
فضاهای شهری
کودک در تصمیمات مربوط به شهر تاثیر گذار است.
تأثیر تصمیم گیری در مورد شهر و اظهار نظر خود را درباره آن.
عقایدش را در مورد آنچه از شهر می خواهد بیان می کند.
شرکت در خانواده، جامعه و زندگی اجتماعی شامل رویدادهای فرهنگی واجتماعی.
دریافت خدمات اساسی مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش و پرورش وخدمات اجتماعی.
آب سالم می آشامد وبه فاضلاب مناسب دسترسی دارد.
در مقابل بهره جویی، خشونت وآزار محافظت شده است.
باایمنی در خیابان ها وبا استقلال خودش راه می رود.
از فضاهای سبزی که درآن گیاه وحیوانات وجوددارد بهره مند است.
زندگی در محیط سالم وعاری از آلودگی.
ملاقات با دوستان و بازی با آن ها.
احساس تعلق و اتصال به اجتماع.